عوارض فتوتراپی

عوارض فتوتراپی روی بدن نوزاد

عوارض فتوتراپی روی نوزاد پس از درمان زردی با دستگاه های فتوتراپی 

عوارض فتوتراپی یکی از سوالات مهمی است که والدین نوزادان مبتلا به زردی می پرسند. درمان با فتوتراپی یکی از موثرترین روشهاست. و به صورت علمی تایید شده است. امروزه بیشتر درمان زردی از طریق روشهای فتوتراپی انجام می شود.

مانند هر روش درمانی دیگر این روش نیز نیازمند رعایت یک سری قوانین است که با رعایت آنها می توان از بروز عوارض بعدی پیشگیری کرد. قابل ذکر است که عوارض فتوتراپی نسبت به سایر روشهای درمان زردی بسیار کمتر است. و رعایت چند نکته ساده می تواند این عوارض را به حداقل برساند.

عوارض فتوتراپی در درمان زردی نوزاد

فتوتراپی ممکن است اثرات نامطلوبی روی چشم ها و اندام تناسلی نوزاد به جا بگذارد. در صورتی که به درستی از دستگاه فتوتراپی استفاده نشود. همچنین استفاده از نورهای نامناسب با اشعه های مضر در دستگاه زردی نوزاد هم ممکن است این اسیب ها به چشم و اندام نوزاد وارد شود. برای پیشگیری از عوارض فتوتراپی بهتر است هنگام درمان چشم های نوزاد را با چشم بند ضد نور مخصوص پوشاند.

همچنین انواع شورت های ضد نور مخصوص فتوتراپی وجود دارد که از اندام تناسلی نوزاد محافظت می کند.
از دیگر عوارض فتوتراپی می توان به:
• شل شدن مدفوع و اسهال نوزاد
• بثورات روی شکم
• گرمازدگی زیاد نوزاد و کلافگی وی از گرما
• کم آبی بدن نوزاد
• و تیره یا برنزه شدن رنگ پوست نوزاد اشاره نمود.

برای کاهش عوارض فتوتراپی چه باید کرد؟

همانطور که در بالا گفتیم برای کاهش عوارض فتوتراپی روی چشمها و اندام نوزاد توصیه اکید می شود که از چشم بند و شورت ضد نور استفاده نمایید. شیردهی منظم و با فواصل زمانی کم می تواند اثراتی که نور و گرما روی بدن نوزاد دارد را کاهش دهد. از آنجا که بیلی روبین های خرد شده توسط نور از طریق کبد دفع می شود ممکن است میزان ادرار و مدفوع نوزاد افزایش یابد. با شیردهی می توان به دفع بیلی روبین و کاهش اثرات و عوارض فتوتراپی کمک کرد.

در هنگام فتوتراپی میزان بیلی روبین ها در مدت سه روز تقریبا به نصف مقدار اولیه کاهش پیدا می کند.

عوارض فتوتراپی به عوامل مختلفی بستگی دارد:
• انرژی نور لامپ یا طول امواج نور
• فاصله بین نوزاد و لامپ فتوتراپی
• مدت زمانی که پوست نوزاد در معرض نور قرار می گیرد
در طول استفاده از دستگاه زردی نوزاد، بیلی روبین خون مرتب اندازه گیری می شود. و زمانی که به حدی برسد که خطر ضایعات مغزی برطرف می شود، فتوتراپی نیز قطع می گردد.

فروش فتوتراپی با قیمت مناسب و گارانتی معتبر در شرکت ماهان تجهیز آزما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *